הר גריזים ועיבל הברכה והקללה האמונה השומרונית

הר גריזים ועיבל הברכה והקללה האמונה השומרונית

חורף 2000 היה קר במיוחד. המכונית שלי טיפסה באיטיות במעלה הר ברכה, עקפה את יישוב ודרך שכונת לוז'ה הגעתי למוצב. יצאנו למילואים. כתבה מיוחדת עם הסברים אודות הר גריזים ועיבל הברכה והקללה. מה יסוד האמונה השומרוני יומן מסע. בין חולון לשכם.

מה ההבדל בין שני ההרים הר גריזים ועיבל הברכה והקללה

הברכה מיוחסת לגריזים ואילו הקללה לעיבל. 12 השבטים התחלקו בין שני ההרים ושם נערך טקס שרק מעמד הר סיני השתווה לו ברמת ההוד וההדר. הברכות והקללות כללו חוקים חברתיים ואישיים להתנהלות חברתית ואישית.

על פי המקרא כאשר עם ישראל נכנס לארץ המובטחת, לאחר הנדודים במדבר, נערך טקס מרשים הנקרא הברכה והקללה. שני ההרים הסמוכים זה מול זה,

אצל העדה השומרונית, הזיכרון ההיסטורי של האירוע כל כך חשוב, שכיום הם מתגוררים למעשה על פסגות ההרים, אבל בין היתר בשל הסכנות הנשקפות להם בעיר שכם הסמוכה.

הרב הברכה מאכלס כיום 26 מעיינות, לעומתו, הר הקללה יבש וברובו חשוף ללא צמחיה.

עוד באתר  אירועי סוכות 2022

במה מאמינים השומרונים? יסודות האמונה של המקרא, ספרים עתיקים ושושלות עתיקות 

לבני העדה מנהגים דומים למנהגי היהדות המודרנית, אבל, לרוב בשינויים רבים שחלקם אף יכולים להיחשב מהותיים. למה הכוונה?. למשל בחג סוכות השומרונים בונים את הסוכה בתוך הבית. לדברי הכהן הגדול של העדה. כיום מכהן בתפקיד עובדיה בן אשר, הנחשב ל 133 במספר מאז החלה ספירת העדה.

צאצאי איזה שבט הם בני העדה השומרונית? 

לפי אמונת השומרנים, העדה היא נצר לבני לוי ויוסף וצירוף שבטי אפרים ומנשה. בעוד שהיהודים החיים כיום הם נצר לשבטי יהודה, בנימין ושבט לוי. איך זה ששבט לוי מופיע תמיד?. לשבט לא הייתה נחלה והם שירתו בקודש בנחלות יתר השבטים.

באיזו שפה מדברים השומרונים בר גריזים?  

בימי חול הם מדברים בשפת המקום. בשכונת לוזה הם מדברים ערבית ובחולון דוברים עברית מודרנית. אולם בימי החג שלהם הם דוברים עברית עתיקה.

כמה שומרונים יש היום? 

לפי הערכות שונות חיים כיום 1000 אנשים מבני העדה. בשל מצוקת נישואים ושידוכים, חלק מבני העדה שודכו לנשים מחו"ל מארצות כמו אוקראינה וכן לנשים מקומיות שלקחו על עצמן את הדת.

שומרוני בודד הסרט על סופי צדקה 

סיפורה הנוגע ללב של משפחת צדקה, אשר 4 בנותיה עזבו בזו אחר זו את עדת השומרונים ומאז הפכו חייהם לסיוט. מערכת היחסים המורכבת של סופי, אחת הבנות, ושל אבא שלה, עומדת במרכזו של הסרט – אשר מתעסק בנושאים אוניברסאליים של שייכות, אמונה וזהות.

צפו בווידאו אנחנו השומרונים השורש של עם ישראל מתוך כאן דיגיטל