מגילות ים המלח התגלו ונעלמו ושוב התגלו

מגילות ים המלח התגלו ונעלמו ושוב התגלו

החלק השני של המסע שלנו מירושלים למגילות ים המלח 

עוצרים בצומת אלמוג . פעם שפת ים המלח הייתה כמה מטרים מעבר לכביש . בתי מלון נטושים מימי השלטון הירדני מקשטים את הנוף הסוריאליסטי של מדבר יהודה . נחל אוג , בעל השם המרשים יבש ולוהט. שני גמלים מביטים בי בחיוך שובב. כאן במקום הזה מגילות ים המלח התגלו

מגילות ים המלח התגלו ונעלמו ושוב התגלו

מגילות ים המלח התגלו ונעלמו ושוב התגלו צילום wesave ©

אז למה החלטתי לחפש את מגילות ים המלח אחרי שכבר נמצאו 

בשנת 2017 במערה על מצוק במדבר , בין שלל ממצאים מימי בית המקדש השני , התגלתה פיסת עור ריקה שרמזה שמדובר במגילה נוספת. הדמיון שלי לא הפסיק להציק – כמה מגילות כאלו עוד שוכנות במדבר , כמה כאלו התגלו והן נשמרות כאוצר משפחתי . עכשיו תורי ?

עוד מעט אנו מגיעים למערות קומראן וסיפור מגילות ים המלח כבר זורם בעורקיי ומעיר אותי לחיים חדשים.

השותפה שלי לטיול בכלל רוצה להגיע למלון מפנק בים המלח . אבל היא אני בגילה כבר הלכתי לאבוד במדבר הזה. טעות על טעות הצליחה להחזיר אותי למסלול הנכון . אז אני יכול לתת לנסוע לבד לשם . נועה של הים , אבל לא של ים המלח .

חמולת א דיב היא מבין המפורסמות באזור הקשה . יש המייחסים את מוצאה לסיר א-דיב ברמת הגולן.

המדבר המשתרע בגבה של ירושלים עיר הקודש הוא ארץ קשוחה לאנשים קשוחים . רק מבקרים מבחוץ מצליחים להבין ברומנטיקה . אבל מעת לעת כאשר קול קורא לי מהמדבר אני הולך אחריו בלב חפץ.

מה קורה בחיים של רועה בדואי צעיר על שפת ים המלח . לא הרבה . לכן כאשר הוא מוצא משהו ישן הוא לא מייחס לא חשיבות רבה. אם כבר לא עשה מהן נייר לאש אז כבר עדיף למכור אותן, בנזיד עדשים לסוחר אמנות לסוחר נעליים בתור עור לסנדלים .

אם תעמיק במעבה המדבר תגלה דברים מפתיעים או שתתייבש

אם תעמיק במעבה המדבר תגלה דברים מפתיעים או שתתייבש

מגילות ים המלח ואלכסנדר הגדול נפגשים במדבר 

איברהים איג'חה מבית לחם היה סוחר עורות עם עין חדה וידע להבדיל בין עור תרנגולת , עור בהמה ועור בעל ערך היסטורי . הוא לא קונה את המגילות הגנוזות של ים המלח . כי לך תתעסק עם אמונות של אנשים . סוף כל סוף מגילות גנוזות מבית כנסת , יודעות לשמור על עצמן . שומר נפשו ירחק .

הפחד שמא המגילות לא נמצאו במדבר אלא נגבנו בית כנסת יהודי , לא משאירות לא הרבה ברירה והרועה הצעיר מוכר אותן לסוחר הבא בתור . כעת נכנס לסיפור חליל אסקנדר שאהין .

רגע מה זה השם הזה ? בסיפורים כמו הסיפור שלנו על מגילות ים המלח , לכל שם יש משמעות. איסקנדר הוא השיבוש הערבי פרסי לשמו של אלכסנדר הגדול.

זה האחרון לא רק שרכש את המגילות אלא בקר באתר , וכיאה לשמו אף מצא שם מגילה נוספת. אנשים מחויבים לשמות שלהם . ואני חושב עליו . חושב ואולי קצת מקנא . מקנא בו ואולי במי שחי שם פעם . הם לא רוצו לשנות את העולם ולא יה אכפת להם משום דבר. רק עולמם שלהם .

מרגע איתור המגילה הנוספת מתחיל סרט מתח שטרם הסתיים , קצב מהיר , סצינות בחושך , תככים פוליטיקה ומסתורין בסגנון ג'ון לה קארה .  

על מה  מסופר במגילות ים המלח 

בעצם , על מה מספרות מגילות ים המלח . הן מתארות את חייהם של גברים בכת סודית . כת קנאית . היא נקראת כת היחד או כת מדבר יהודה . הם שכנו לחופי ים המלח. חלק מהחוקרים נוטים לייחס את המגילות וכותביה לאנשי כת האיסיים שאותם הזכיר  יוסף בן מתתיהו הוא יוספוס פלביוס .

העובדה שהמגילות נמצאו ב 11 מערות סמוכות אחת לשנייה מחזקת את ה ההשערה שהמערות שמשו כמעין ספרייה ולא הובאו לשם לפני נטישת היישוב בעת מצוקה . גם היום , מי שיצא למדבר עלול להיתקל בעתיקות עוצרות נשימה. מדבר יהודה עדיין מסתיר יותר מאשר מגלה. זה קסמו .

מעבר לזהות הכותבים קיימת ויכוח לעצם השאלה האם המגילות נכתבו בירושלים והובאו למערות ללא קשר לאנשי המקום . נטיית הלב מייחסת את הכתיבה לאנשי המקום. גם אם אין לי הוכחות ממעבדת CSI .

סרט המתח נמשך ואנחנו אחריו בשבילי המדבר 

המרדף שלנו אחרי מגילות ים המלח הוא הנסיעה  האחרונה שלנו לפני שהיא מתגייסת לצבא. אני נאחז ברגעים האלו כמו בנשימות אחרונות של נעורים .

המגילות שכבו אחר כבוד בעליית גג של אחד מסוחרי העתיקות בבית לחם . שעה נסיעה באוטובוס בשנת 1947 . עשרה קילומטרים מהאוניברסיטה העברית וממשרדו של בפרופסור אליעזר ליפא סוקניק מהאוניברסיטה העברית.

לאחר שערבים הבינו שיהודים ישלמו טוב על עתיקות העבר שלהם החלו המגילות לראשונה להגיע לצאצאי היהודים , שבדיוק חזרו לישראל לאחר 3,000 שנה .  סוקניק , כמו אברהם אבינו בזמנו משלם כסף מלא תמורת המגילות שהתגלו עד אז . סוקניק עוד הספיק לרכוש את מגילת מלחמת בני אור בבני חושך . קטעים אחרים מהמגילות הועברו לביירות ערב מלחמת העצמאות של מדינת ישראל בשנת 1948. 

האם אפשר למצוא מגילות ים המלח מקוריות באתרי קניות באינטרנט 

כנראה שלא. אבל פעם הכל היה בעיתונים . בלוחות הודעות והוול סטריט ג'ורנל פרסם מודעה בזו הלשון : "ארבע מגילות ים-המלח…מתנה נפלאה למוסד חינוכי או דתי מטעם קבוצת אנשים או יחיד". בארצות הברית שהה אז בנו של פרופסור סוקניק אשר כבר נקרא בשם יגאל ידין. בשנת 1954 האינטרנט אפילו לא ….ממש לא באזור. אפילו נטפליקס או איזו רשת כבלים או אפילו אינטרנט מהיר .

מלבד חזותו המיוחדת השפם והמקטרת ידין היה ארכאולוג בנשמתו , רמטכל צבא ההגנה לישראל סגן ראש ממשלה ,ומעל לכל איש חזון ומעשה. הוא רכש 4 מגילות נוספות. עברו למעלה מ 10 שנים והמגילות החלו להיאסף בירושלים , אחת לאחת . כתובות בכתב סתרים . שומרות סודות ישנים , מרהיבות את הדמיון .