צל עץ תמר ואור ירח סיפורו של שיר

צל עץ תמר ואור ירח
סיפורו של שיר מענג

 

צל עץ תמר ואור ירח סיפורו של שיר ! הנשמה מתרגשת . ביילנדו קוראסון הלב רוקד , " צל עץ תמר ואור ירח ומנגינת כינור תקסים את הלב " במילים האלו נפתח אחד השירים האהובים בישראל שזכה לביצועים ממטב היוצרים לאורך דורות הזמר העברי , היה במרכזה של תביעת זכויות יוצרים , ועושה טוב על הלב לכל מי ששומע אותו. רק בשנת 2014 שנים לאחר שארגוב הפך אותו להמנון המונים ויצק לתוכו חיי נצח ב youtube פסק בית המשפט שכותב השיר הוא המשורר והשחקן אפרים וינשטיין, והמלחין הוא גיסו חיים קוברין.

%d7%a6%d7%9c-%d7%a2%d7%a5-%d7%aa%d7%9e%d7%a8-%d7%96%d7%94%d7%a8-%d7%90%d7%a8%d7%92%d7%95%d7%91

צל עץ תמר על עטיפת התקליט של זוהר ארגוב המילים והלחן עממי 

ליבי כבשתה ועזבתני

זה שיר שנולד מתוך אהבה גדולה, אהבה של ימים אחרים , שגבר היה מרשים אשה במילים , מדמיע את עיניה בחרוז וכובש את עולמו באמצעות קולמוס ונייר , עולם שהלך ונעלם בדיוק כמו זהות היוצרים . זה שיר אהבה שנכתב על ידי שחקן תיאטרון , הולחן על ידי רופא שהשלים הכנסה ככנר בשעות הערב והסתיים במאבק רווי יצרים אודות זכויות היוצרים של השיר , ששמו מחבריו אבדו במהלך שנים. מעניין אם קוברין שם למעלה , שומע את הצליל שם במרום .

יישמע את ירח קולי שם במרום ?

נגן בוזוקי נגן שירך , מתבל זוהר ארגוב את המילים בביצוע שלו לשיר בהופעה חיה בצרפת. "נגן נגנה לכל צלילך מה נעים הוא החלום " שרה להקת החישטרון עם הסולן איזי גרשוני . כמה שנים לאח מכן לילית נגר , זאת מהשטיח המעופף ושחקנית ומגישה רבת זכויות , לקחה את המילים והעניקה להם ביצוע שאנסוני אופנתי לימים ההם . מארבעת הבתים המקורים נשארו רק שני בתים גם בביצוע משנת 1976 של שלום נחום.

ירח על ברווז 

מועדון הברווז שנת 1977 מועדון הברווז . הזמר האלמוני זוהר עורקבי מחמם את הגרון , מאסטרו יהודה קיסר משחיז גיטרה והקונסולה מקליטה היסטוריה. קלטת ראשונה לזוהר ארגוב במה שיישחב לימים מגילת העצמאות של הזמר המזרחי. הקצפת במרקחת – אלינור , הדובדבן הראשי – צל אור תמר ואור ירח. " לכל צלילך מה נעים הוא החלום " השיר מקבל זריקת נצח נצחים. מי זוכר את הביצועים הראשונים , מי זוכר את קוברין ואת וינשטיין. על עטיפת התקליט אין זכר. בסלילי הטייפ והקסטות רק הקול של זוהר מנעימים את החלום בצל עץ ואור ירח .

מערפילי עפר תופיע קרולינה

היו זמנים של זוהר ויש זמנים של קרולינה היא קרן אברץ אחת היוצרות המרתקות בישראל כיום. כל כך מרתקת שהביצוע שלך לצל עץ תמר מקבל פרשנות רוק עטופה בסינטיסייזר מתוקלט פחות ממנגינת הכינור והיא בהחלט הצליחה לחמם את הלב